زیرساخت های فرهنگی، اجتماعی و عمرانی مورد نیاز جهت توسعه اکوتوریسم (مطالعه موردی: شهرستان مراغه)

زیرساخت های فرهنگی، اجتماعی و عمرانی مورد نیاز جهت توسعه اکوتوریسم (مطالعه موردی: شهرستان مراغه)

عظیمه اشرف پور[1]

موسی خدایاری[2]

زیرساخت های فرهنگی، اجتماعی و عمرانی مورد نیاز جهت توسعه اکوتوریسم (مطالعه موردی: شهرستان مراغه)

چکیده

به طور كلي، ايران از نظر منابع طبيعي و جاذبه هاي گردشگري، یکی از کشورهای مطرح جهان می­باشد. اما در تمام طول سالهاي گذشته، روند ورود جهانگردان به كشور بسيار كند بوده است. در كشورهاي در حال توسعه نظير ايران كه بيشتر تك محصولي بوده و بر صادرات نفت تمركز دارد، استفاده از اين مواهب و توسعه گردشگري مي تواند راهكار بسيار مناسبي باشد. با توجه به اين كه استان آذربايجان شرقي نيز آثار تاريخي و جاذبه هاي طبيعي فراواني دارد، ضرورت دارد كه موانع توسعه صنعت گردشگري استان را شناسايي كرده و درصدد رفع آن ها برآييم. هر چند در سالهاي اخير اين صنعت در استان آذربايجان شرقي رو به توسعه نهاده ولي هيچگاه از تمام ظرفيت هاي آن استفاده نشده و جاي كار بسيار دارد.

در این مقاله سعی شده است که ابتدا تعریف مختصری از گردشگری و اکوتوریسم ارائه شده و زیرساخت­های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، عمرانی که برای بهبود طبیعت گردی لازم است

در این مقاله سعی شده است ابتدا گردشگری از نظر موضوع تفکیک شده و تعریف مختصری از اکوتوریسم و فرهنگ داده شود. ارتباط بین اکوتوریسم و عوامل اجتماعی، فرهنگی ودینی گردشگری تشریح شده و همچنین به تغییرات و تأثیراتی که طبیعت گردان بر میزبانان و بالعکس می­گذارند اشاره­ای شود. در ادامه اثرات مثبت و منفی که در زمینه عوامل اجتماعی، فرهنگی و دینی و ارتباط آن­ها با با اکوتوریسم ایجاد شده­اند اشاره­ای خواهد شد و راهکارهایی در این زمینه پیشنهاد می­شود. در نهایت به زیرساخت­های عمرانی لازم نظیر زیرساخت­های حمل­ونقل، اقامتگاهی و اطلاعاتی…. اشاره شده و به راهکارهایی در زمینه بهبود این عوامل اشاره خواهد شد.

مقدمه

امروزه ساكنان مقاصد گردشگري دريافتند كه اگر مقوله گردشگري به نحو شايسته و مناسبي طراحي و برنامه ريزي شود، نه تنها مشكلات مذكور كمتر پيش خواهد آمد بلكه گردشگري     مي تواند زمينه هاي تعامل فرهنگي  و در نتيجه تعالي آن را پديد آورد. هم از اين جهت است كه امروزه در بيشتر مطالعات و برنامه ريزي هاي جامع صنعت گردشگري، سنجش و ارزيابي تأثيرات اجتماعي گردشگري بر جوامع ميزبان، مقوله اي  جا افتاده  است و ضرورتي انكار ناپذير دارد. مقصود از آثار اجتماعي، تغييراتي است كه در زندگي مردم جامعه ميزبان گردشگري رخ مي دهد و اين تغيير بيشتر به سبب تماس مستقيم اهالي و ساكنان آن ديار با گردشگران صورت مي گيرد. منظور از آثار فرهنگي تغييراتي است كه در هنر، آداب و رسوم و معماري مردم ساكن جامعه ميزبان رخ مي دهد. اين تغييرات بلند مدت ترند و در نتيجه در دراز مدت مي توانند باعث رشد و توسعه صنعت گردشگري شوند. اصطلاح آثار اجتماعي- فرهنگي را به معني تغییراتي به كار     مي برند كه در تجربه هاي روزانه، شيوه زندگي محصولات هنري و فكري جامعه ميزبان رخ مي دهد (گي، 1382، 291).

[1] – Az_ashrafpour@yahoo.com

[2] – Khodayari_1983m@yahoo.com

 

دانلود متن کامل مقاله

منبع :

جستارهايي در ميراث اسلامي (مجموعه مقالات، يادداشت‌ها، اسناد و متون)

دفتر سوم (ويژه‌نامة مراغه‌پژوهي)

به كوشش: دكتر مسعود غلاميّه، دكتر یوسف بیگ‌باباپور

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.