تحلیل محتوای فهرستواره‏های مشترک نسخه ‏های خطی «پزشکی»، «نجوم»، «ریاضی» و علوم وابسته در کتابخانه ‏های ایران و نقدی بر آنها

تحلیل محتوای فهرستواره‏های مشترک نسخه ‏های خطی «پزشکی»، «نجوم»، «ریاضی» و علوم وابسته در کتابخانه ‏های ایران و نقدی بر آنها

سیّد احمد حسین زاده[1]

الف. نسخه‏ های خطی «پزشکی»

فهرستواره مشترک نسخه‌‌های خطی پزشکی و علوم وابسته در کتابخانه‌‌های ایران/ تحقیق، گردآوری، تدوین: محمد رضا شمس اردکانی، محمد رضا مخبر دزفولی، فرید قاسملو، محمد صدر. تهران: سبز آرنگ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران، 1390.

مقدمه

علم پزشکی از آغاز در خدمت بشر بوده و امروزه نیز رجوع به طب سنتی و گیاهان دارویی کانون توجه مراکز علمی پزشکی است. وجود آثار مکتوب علم پزشکی در کشور ما، نمایانگر غنای علمی و فرهنگی است که همواره خاستگاه تمدن، دانش و بزرگواری بوده و خواهد بود. آگاهی از میراث گذشتگان حق مسلّم نسل امروز و آینده است خصوصاً میراثی که به علل مختلف به طور کامل در دسترس نیست. در جامعه امروز ما «تاریخ علم» جایگاه مناسبی ندارد و تحقیقاتی كه در این زمینه انجام می‏شود فاقد برنامه‏ریزی و انسجام است. باید بدانیم که بسیاری از آنچه دیگران به عنوان نوآوری به ما عرضه می‏کنند، قرن‏ها پیش دانشمندان شهیر ایرانی در شرایط بحرانی زمان خویش به آن علوم دست پیدا کرده بودند که همه در آثار دستنویس آنها به خوبی معلوم و مشهود است. (ولایتی، 1388، مقدمه)  كشور ایران مالك یكی از بزرگترین مجموعه‌‌های نسخه‏های خطی شرق در جهان است و مجموعه فهرست‏های نسخه‏های خطی ایران بدون تردید بزرگترین مجموعه فهرست نسخه‏های خطی جهان را تشكیل می‏دهد. حركت بسوی تهیه فهرست‏های موضوعی یكی از ضروریّات برای جامعه علمی ایران به ویژه در حوزه علوم انسانی است زیرا می‏تواند به بازیابی بخشی از تاریخ و فرهنگ و انتقال میراث علمی گذشتگان سرزمین ایران یاری رساند و اندیشمندان را با گنجینه‏های عظیم و تمدن ساز ایرانیان بیش از پیش آشنا سازد. (جاسبی، 1388، مقدمه)

شناخت آثار گوناگون علم پزشکی و علوم وابسته به آن، لازمه گام نخست پژوهش در این حوزه است. فهرستی از این آثار، بایستگی‏‏هایی لازم را دارد تا به گونه‏‏ای علمی و سازمان یافته پیشینه آن را معرفی کند. فهرستواره حاضر، گنجینه‏ای از نسخه‏های خطی كتابخانه‏ها و مجموعه‏های شخصی داخل ایران است كه در موضوع پزشکی تألیف شده‏اند. براساس نظر گردآورندگان این اثر، انتخاب عنوان «فهرستواره» برای این كتاب بدان سبب است كه هیچ ادعایی مبنی بر اینكه كلیه نسخه‏های خطی مربوط به دانش پزشکی در كتاب حاضر معرفی شده باشند وجود ندارد چون اولاً روزانه شاهد انتشار مقالات و گزارشات متعدد درباره نسخه‏های خطی هستیم، ثانیاً امكان بروز خطا در گردآوری اطلاعات نسخه‏های موجود وجود دارد و ثالثاً تعیین مرز برای اختصاص موضوع به نسخه‏های خطی چند دانشی، بسیار مشكل است. (قاسملو، 1388، ص 4-5)

بررسی پیشینه‏ های اثر

براساس نظر پدیدآورندگان این فهرستواره، تاکنون تصویر روشنی از ارتباط نسخ خطی و دانش پزشکی در مجموعه نسخه‏های خطی کتابخانه‏های ایران برقرار نشده است برای مثال، کتاب فهرست نسخ خطی طبی موجود در کتابخانه مجلس شورای اسلامی که به نظر می‏رسد با جستجوی کلیدواژه‏های محدود در اطلاعات رایانه‏ای شبکه کتابخانه مجلس به صورت ناقص بدست آمده است (فهرستواره،1390، ص 9). برای شناخت پیشینه فهارس نسخه‏های خطی پزشکی در کتابخانه‏های ایران و ضرورت تألیف کتابی در این باره به معرفی چند اثر مرجع در فهرست آثار پزشکی می‏پردازیم:

– فهرست نسخه‏‏های خطی فارسی/ به قلم احمد منزوی که بخش هفتم آن درباره علم پزشکی تألیف شده و عنوان نسخه‏‏های خطی فارسی در موضوع پزشکی به ترتیب الفبا سامان یافته است. این اثر در سال 1348 به طبع رسیده است.

كتابشناسي نسخ خطي پزشكي ايران/ تنظيم و تدوين اكرم ارجح … [و ديگران]؛ زير نظر رضا خاني جزني. تهران: كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، 1371، 325 ص. در این اثر حدود هزار و چهارصد عنوان کتاب و رساله‏‌‌های پزشکی به ترتیب الفبا معرفی شده است. در مقدمه این کتاب آمده است: «… این کتاب را، که یکی از آثار پژوهشی در عرصه تاریخ پزشکی ایران که جزئی کوچک از پیکره طرح پژوهشی «علم در ایران» است پدید آورده‏ایم». بهترین داوری درباره این کتابشناسی مقایسه فهرستواره حاضر با آن است.

کتابنامه طب سنتی ایران، محمود نجم‏ آبادی. تهران: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران، 1374. این اثر مکمل کتاب دیگر مرحوم نجم آبادی به نام فهرست کتابهای چاپی فارسی طبی و فنون وابسته به آن (تهران: دانشگاه تهران، 1342) است و در آن بیشتر کتاب ها از روی اصل کتاب‏ها و معرفی مندرجات و فصول و ابواب آن معرفی شده است.

– فهرست کتب خطی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد آستان قدس رضوی (جلد نوزدهم). غلامعلی عرفانیان. مشهد: آستان قدس رضوی: 1380. این اثر در‏بردارنده معرفی و توصیف چهارصد و نود و هشت نسخه خطی در موضوع طب است و در 677 ص در قطع وزیری به چاپ رسیده است.

– فهرستواره کتابهای فارسی (جلد پنجم). تألیف احمد منزوی. تهران: مرکز دایره‏المعارف بزرگ اسلامی، 1382. این اثر یکی از منابع نسخه‏‏های خطی پزشکی به شمار می‏‏آید و در آن صدها دستنویس پزشکی فهرست شده است.

در کنار فهارس مذکور، بانک اطلاعات نسخه‏های خطی پزشکی ایران نیز بیش از 6169 اثر پزشکی موجود در30 کتابخانه ایران را در سایت http://immb.tums.ac.ir در اختیار علاقمندان به این موضوع قرار داده است. در این بانک، اطلاعاتی شامل نگارنده نسخه، زبان نسخه، محل و زمان کتابت، محل نگهداری و شرح مختصری از نسخه‏ها ارایه شده است.

از آنجایی که فهرست نویسان ایرانی به خاطر نداشتن فهرست سرعنوان‏های موضوعی نسخه‏های خطی ایران و دیگر ابزار مربوط به فهرستنویسی نسخ خطی، رویه هماهنگ و یکسانی در اختصاص دادن موضوع به نسخه‏های خطی نداشته‏اند طوری که کتابی واحد در چند کتابخانه مختلف با موضوع‏های گوناگون فهرست شده و بر این اساس نمی‏شود با استفاده از جستجوی موضوعی به آگاهی  لازم درباره نسخه‏ها دست یافت. وجود مجموعه‏های ارزشمندی نظیر فهرستواره مشترک نسخه‌های خطی پزشکی و علوم وابسته در کتابخانه‌های ایران، راه را برای مکان یابی و بازبابی اطلاعات کتابشناختی نسخ‏های خطی پزشکی هموار ساخته است، زیرا علی رغم وجود سایت‏های اینترنتی کتابشناختی مختلف، بازیابی اطلاعات نسخه‏های خطی پزشکی در این فهرستواره آسان تر  و مفید تر به نظر می‏رسد. (قاسملو، 1388، ص 5-6) حدود 000/300 اثر دست نویس در انواع کتابخانه‌‌های ایران نگهداری می‌شود و براساس اطلاعات مندرج در فهرستواره حاضر تعداد 1611 اثر از آنها نسخه خطی پزشکی که توسط 650 نفر مولف نگاشته شده و حدود 120000 دست نویس به اختصار یا به تفصیل فهرست شده است.  درحالیکه بخش زیادی از مخطوطات ایران، فهرست نشده و اطلاعات تفصیلی و یا حتی اجمالی از آنها در دست نیست. فهرست نمودن این مجموعه‏ها لازم و ضروری به نظر می‌رسد و بدون شک نگارش و انتشار فهرست مخطوطات هر کتابخانه، نقش مهمی در حفظ و حراست از آنها دارد. چه بسا گنجینه‏های نفیس و ارزشمند که در گوشه خانه ها، مسجدها، مدرسه‏های علمیه و زیارتگاه‏ها، به جهت نبود فهرستی منظم و روشمند و بر اثر عدم توجه و اهتمام به آنها، مورد دستبرد راهزنان فرهنگی قرار گرفته و به تاراج رفته و یا اینکه تدریجاً راه زوال را در پیش گرفته و با گرد و خاک و موریانه انس برقرار کرده و به مرور زمان آسیب دیده و از بین رفته اند. سیر تاریخی پژوهش‏های نسخه شناسانه در ایران نشان می‏دهد، گام‏های استوار بزرگان و دانشورانی که حفظ و احیای میراث مکتوب را وجهه همت خود قرار داده‏اند، قرین توفیق گشته و در سده اخیر گنجینه‏های بسیاری شناسایی شده و پرده از رخ هزاران کتاب و رساله ـ که حکایت از دانش سرشار ایرانیان می‏کند ـ برداشته شده است.

اهداف نقد و بررسی:

در این نوشتار ضمن مقدمه‏ای که ارایه شد، به معرفی، نقد و بررسی کتاب فهرستوارة مشترک نسخه‌های خطی پزشکی در کتابخانه‌های ایران پرداخته می‏شود و بر اساس اطلاعات مندرج در فهرستواره با ارایه کمیّت‏های آماری، در پی پاسخ دادن به سوال‏های زیر نیز هستیم:

1ـ بسامد موجودی نسخه‌‌های خطی پزشکی در کتابخانه‏های ایران به چه صورت است؟

2ـ وضعیت زبانی نسخه‏های خطی پزشکی ایران به چه صورت است؟

3ـ بسامد موجودی نسخه‏های خطی پزشکی به تفکیک قرن نگارش به چه صورت است؟

معرفی اثر:

گروه مولفان متشکل از 4 نفر، کتاب فهرستوارة مشترک نسخه‌های خطی پزشکی و علوم وابسته در کتابخانه‌های ایران را در 955 صفحه از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران در تاریخ انتشاراتی 1378 با شمارگان 1000 نسخه منتشر کردند. کتاب حاضر، اولین اثر از فهرستواره‏های تخصصی سه‏گانه نسخ خطی علوم و فنون در کتابخانه‌های ایران است که تا به حال منتشر شده است. دو عنوان دیگر، فهرستوارة مشترک نسخ خطی ریاضی و علوم وابسته در کتابخانه‌های ایران و دیگری، فهرستوارة مشترک نسخه‌های خطی نجوم و علوم وابسته در کتابخانه‌های ایران بوده که توسط دکتر فرید قاسملو تدوین و منتشر شده است.

ساختار این فهرستواره تك جلدی متشکل از مقدمه پدیدآورندگان (از صفحه 7-10)، فهرست منابع دیده شده (از صفحه 11-21)، متن اصلی که از دو بخش تشکیل شده است:

بخش اول: «مجموعه مرتب شده براساس نام مؤلف» این بخش (از صفحه 23-648) با نام آق بابا محمد تقی شیرازی، مشهور به ملک‏الاطب آغاز شده و با نام یونانی، حکیم اسکندر‏بن‏اسماعیل پایان می‏پذیرد که عمده‏‏ترین قسمت کتاب است پس از نام مؤلف (با حروف پر‏رنگ) نام کتاب‏ها (باحروف پر‏رنگ و ایتالیک) فهرست شده است و در معرفی کتاب‏ها عنوان، زبان، آغاز و انجام، نشانی فهرست کتابخانه، شماره نسخه و تاریخ کتابت نسخه معرفی شده است. بخش دوم: «مجموعه با مؤلف ناشناس» (از صفحه 649-916) که براساس نظم الفبایی نام نسخه‏ها فهرست شده است. این فهرستواره دارای دو نمایه (اشخاص و کتاب‏ها) است و در آن جمعاً 2323 عنوان (7531 جلد) نسخه خطی پزشکی موجود در کتابخانه‏های ایران معرفی و مکان‏یابی شده كه برای جمع‏آوری ركوردهای اطلاعاتی مذكور، 70 عنوان فهرست‏های گوناگون مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

[1]. کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی

 

دانلود متن کامل مقاله

منبع :

جستارهايي در ميراث اسلامي (مجموعه مقالات، يادداشت‌ها، اسناد و متون)

دفتر پنجم (گفتارهايي در تاريخ علم)

به كوشش: دكتر یوسف بیگباباپور

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.